مکانیزم و نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه

بوسیله می 2, 2021 اخبار
اخبار صندوق تثبیت

مکانیزم و نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه؛
۲۲ دی ۱۳۹۳

صندوق تثلیت بازار سرمایه

 تهران – ایرنا – مدیر نظارت بر ناشران بورسی شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: اگرچه نوسان ذات بازار سرمایه است، اما در بسیاری از مواقع دیده می شود که هدایت و کنترل اوضاع و این نوسانات از عهده سرمایه گذاران حتی حقوقی ها و سهامداران عمده خارج است، به همین دلیل و به منظور جلوگیری از تشدید این نوع نگرانی ها در بازار سهام، صندوق تثبیت بازار سرمایه تشکیل می شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، روح الله حسینی با بیان آنکه صندوق تثبیت بازارسرمایه سوپاپ اطمینانی برای حمایت از بازار سرمایه در مواقع بحرانی است، درباره مکانیزم و سازوکار این صندوق، اظهار داشت: صندوق تثبیت بازارسرمایه از ارکان مالی است که در همه بازارهای پیشرفته دنیا و به منظور کنترل شرایط و نگران کننده در بازارهای سرمایه تشکیل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که منابع این صندوق از کجا تامین می شود، افزود: منابع این صندوق از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تامین می شود و هدایت درست منابع آن می تواند کمک خاصی به روند معاملات در بازار باشد.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورسی شرکت بورس، در تمام بازارهای پیشرفته دنیا، چنین صندوق هایی ماهیت چندجانبه دارند و علاوه بر کمک به بازار سرمایه ، از دیگر بازارهای مالی دنیا نیز حمایت می کنند، زیرا بازار سرمایه نهادی مجزا از دیگر بازارهای مالی نیست.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه، تک نسخه ای برای بازار سرمایه نیست، اضافه کرد: این صندوق باید قبل از تمام این اتفاقات که امروز شاهد آن هستیم، تشکیل می شد اما سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند با تسریع در روند تاسیس نقش قابل توجهی در بهبود بازار و حمایت از آن ایفا کند.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازارسرمایه چیست، گفت: صندوق توسعه بازار محصول سرمایه شرکت های بورسی است، در صورتی که صندوق تثبیت با سرمایه و بودجه سازمان تشکیل می شود و به طور حتم اندازه و سایز آن بسیار بزرگتر از صندوق توسعه بازار است.

وی درباره حجم منابع صندوق نیز گفت: به طور حتم منابع این صندوق باید چند برابر حجم معاملات و دادوستدهای بازار باشد و همان طور که تاکید شد باید بزرگتر از صندوق توسعه بازار باشد.

یادآور می شود؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی مجلس و در راستای ادامه بررسی لایحه رفع موانع تولید، پیشنهاد تاسیس صندوق تثبیت بازارسرمایه را به تصویب رساندند.

در ماده الحاقی 26 لایحه رفع موانع تولید آمده است به منظور کنترل یا کاهش مخاطرات سامانه ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی تأسیس می شود.