علت عدم واریز ماهیانه منابع از صندوق توسعه ملی

بوسیله مارس 27, 2022 اخبار

تهران- ایرنا- مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: پیش نویس قرارداد برای شفاف‌سازی نحوه سپرده‌گذاری منابع صندوق توسعه ملی نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه، تهیه و ارسال شده که اکنون رییس سازمان بورس از طریق مکاتبات انجام شده با وزیر اقتصاد در حال تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در چند وقت گذشته مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در خبری به خبرنگار ایرنا از واریز ماهیانه منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد که این اقدام به مرحله اجرا نرسید.

سازمان بورس پیگیر واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه

 به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته از سوی خبرنگار ایرنا درخصوص علت عدم واریز ماهیانه نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، «محسن خدابخش»، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با این خبرگزاری اعلام کرد: بر اساس وعده‌های داده شده قرار بر این بود تا به‌صورت ماهانه رقمی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود که این اقدام به مرحله اجرا نرسید اما همچنان پیگیری‌ها ادامه دارد.

پرداخت پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه خطاست

در ادامه چنین خبری، “کنگرلو”، مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی در گفت و گویی به صحبت های مطرح شده از سوی نایب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار واکنش نشان داد و گفت: صندوق تثبیت بازار سرمایه تا کنون نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان را دریافت کرده اما هنوز قرارداد فی مابین را امضا نکرده است.

وی گفته است که پرداخت پول از طرف صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت به لحاظ حقوقی خطاست و موجب ورود دستگاهای نظارتی خواهد شد.

تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه در ٢ مرحله

با توجه به مطرح شدن چنین صحبت هایی از سوی مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی، “امیر مهدی صبایی”، مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقاصادی ایرنا به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت و گفت: در سال ١۴٠٠ منابع جدید در ٢ مرحله به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست حدود یک هزار و ٣۴ میلیارد تومان و در مرحله دیگر ۶۵٠ میلیارد تومان  از طرف صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد، گفت: بر این اساس در سال ١۴٠٠، رقمی معادل یک هزار و ۶٨۴ میلیارد تومان پول وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه شد.

صبایی اعلام کرد: این رقم کل مبلغی بود که به عنوان منابع جدید در طول سال ١۴٠٠ از طرف صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه علاوه بر مبالغی که از صندوق تثبیت بازار سرمایه دریافت می کرد، به صورت روزانه ٣٠ درصد از کل کارمزد سازمان بورس و شرکت رایان بورس هم به صورت مستقیم از طرف شرکت سپرده گذاری  به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می شد.

ورود تزریق به بازار سرمایه در مواقع بحرانی

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه در مواقع بحرانی و در شرایطی که روند نوسانی در بازار افزایش پیدا می کرد اقدام به تزریق نقدینگی به بازار می کرد، طبیعی است صندوق تثبیت بازار سرمایه نتواند در همه روزهای سال فقط در موقعیت خرید سهام، ایفای نقش کند.

وی با اشاره به اینکه در پیش گرفتن چنین روندی از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه طبیعی است، افزود:  اگر صندوق تثبیت بازار سرمایه در مثبت ترین روزهای بازار اقدام به فروش نکند، منابع نسبتا محدود آن به سرعت تمام می شود و دیگر در روزهای منفی نمی تواند در موقعیت خرید ایفای نقش کند.

صبایی خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه در روزهای منفی بازار به منظور تامین مالی مجدد و  برای صیانت از بازار به نحوی که لطمه ای به بازار وارد نشود اقدام به فروش محدود می کند.

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه معتقد است، انتظارات از صندوق در سالی که گذشت باید متناسب با منابعی باشد که در اختیار این صندوق قرار داشت.

وی گفت: با توجه به اقدامات و مذاکراتی که از سوی صندوق توسعه بازار سرمایه انجام شده است؛ امیدواریم که در سال ١۴٠١ شاهد توسعه منابع این صندوق باشیم.

صبایی اظهار داشت: صندوق توسعه ملی براساس مصوبات هیات امنای خود مقرر شد که از ابتدای زمستان ۱۴۰۰ ماهیانه رقمی معادل۶۵٠ میلیارد تومان به عنوان منابع جدید به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

پیش نویس قرارداد برای نحوه سپرده گذاری منابع صندوق توسعه ملی نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نخستین واریزی در ٣٠ دی ماه انجام شد، گفت: بعد از آن پیش نویس قرارداد برای شفاف سازی نحوه سپرده گذاری منابع صندوق توسعه ملی نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه، تهیه و پس از اعمال برخی اصلاحات به صورت رسمی به صندوق تثبیت ارسال شد.

وی با بیان اینکه وجود برخی از موارد در این پیش نویس باعث شده تا امضای این قرارداد و پذیرش بخشی از مفاد آن در حیطه اختیار هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه نباشد، افزود: در این پیش نویس در مورد محل تامین مالی صندوق توسعه ملی برای واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره شده که این موضوع در حوزه تصمیم گیری هیات عامل صندوق تثبیت بازار نیست و نمی تواند این مساله را مورد تایید قرار دهد.

صبایی گقت: مراتب به دبیر هیات امنای صندوق تثبیت که رییس سازمان بورس بود منعکس شد و رییس سازمان بورس با وزیر اقتصاد مکاتبه ای را انجام داد تا تصمیم گیری نهایی و قطعی در زمینه پیش نویس قرارداد انجام و قرارداد مابین صندوق توسعه ملی و تثبیت بازار سرمایه در هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه بررسی شود.

حل و فصل مشکلات موجود در واریزی ها در آینده نزدیک

صبایی تاکید کرد: بسیار خوشبین هستم که این موضوع در آینده نزدیک حل و فصل می شود و واریز ماهیانه ۶۵٠ میلیارد تومان از روزهای کاری آینده از سر گرفته می شود و ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه تاکید کرد: پایداری واریز منابع در موعد مقرر باعث می شود تا منابع قابل پیش بینی و قابل اتکایی در اختیار صندوق تثبیت قرار بگیرد و بعد از آن صندوق تثبیت بازار سرمایه بتواند با توجه به شرایط تعادلی بازار نقش خود را به خوبی ایفا کند.