9- وضع موجود

بوسیله می 26, 2021 گزارش

1- مقدمه

در دهه­های گذشته و با سرعت­گرفتن رشد علم، دانش مالی نیز همانند سایر رشته­ها رشد چشمگیری داشته ­است و محققان در این زمینه توانسته­اند با تلفیق سایر رشته­ها با رشته مالی، دریچه­های جدیدی از علم را در اختیار استفاده­کنندگان قراردهند، به طوری­که حوزه مالی رفتاری با استفاده از دانش روانشناسی در زمینه مالی به وجود آمده است.

یکی­از مباحث اساسی در دانش مالی، فرضیه­ی بازار کارا[1] است، در دنیای واقعی برای دستیابی به بازار کارا محدودیت­هایی وجود دارد که برخی از این محدودیت­ها مربوط به رفتار و تصمیمات انسان­ها در بازار می­شود. خطاهای ادراکی و شناختی و نوع تصمیم­گیری در شرایط عدم اطمینان می­تواند باعث به­وجود آمدن برخی سوگیری­های رفتاری[2] ­شوند. برای درک و تفسیر قاعده­های خلاف کارایی بازار نیاز به شناسایی این سوگیری­ها است. همچنین شناخت این سوگیری­ها می‌تواند موجب شناخت بهتر سرمایه­گذاران نسبت به رفتار و تصمیمات خود ­گردد. افراد برای کسب سود بیشتر اقدام به معامله سهام می­کنند اما معمولا به­خاطر تورش­های رفتاری نمی­توانند درآمد خود را به حداکثر برسانند، یکی­از دلایل این اتفاق این است که آن‌ها اطلاعات مربوط به سهام را نادیده می­گیرند و فقط بر نگه­داشتن سهام خود اصرار می­ورزند.

تاکنون سوگیری­های رفتاری زیادی بین سرمایه­گذاران شناسایی شده ­است که یکی از این سوگیری­ها، سوگیری وضع موجود[3] است و در ادامه به معرفی و بررسی آن پرداخته شده­است.

2- تعریف

برای درک بهتر مفاهیم مطرح­شده، نیاز به تعریف برخی اصطلاحات پرکاربرد در این پژوهش است که یکی از این اصطلاحات پرکاربرد، واژه­ی سوگیری[4] است. سوگیری را از لحاظ لغوی می‌توان به عنوان خطا یا تورش معنا کرد اما در اصطلاح می­توان سوگیری را به معنای بی­تفاوت نبودن یا خنثی نبودن نسبت به یک پدیده یا رویداد یا باور و ارزش مطرح کرد. به عبارت دیگر ذهن افراد هنگام مواجه شدن با اتفاقاتی که در پیرامون زندگی روزمره رخ می­دهد، نمی­تواند بی­تفاوت تصمیم­گیری کند و این تمایلات رفتاری خاص باعث انحراف سرمایه­گذاران از سرمایه­گذاری بهینه می­شود.

اصطلاح دیگری که برای درک بیشتر این پژوهش نیاز به تعریف آن است، اثر لنگر[5] در بحث مالی رفتاری است. اثر لنگر را می­توان یک نوع سوگیری شناختی نیز درنظر گرفت که در تصمیم­گیری، رفتار و باورهای شخص تاثیرگذار است. این سوگیری بیان می­کند  افراد در هنگام تصمیم­گیری و یا پیش­بینی پدیده­های آتی به نخستین اطلاعاتی که بدست­آورده­اند رجوع کرده و برمبنای آن‌ها اقدام می­کنند. مثلا اگر در بازار سرمایه اطلاعات دقیق­تری درباره قیمت سهام وجود داشته ­باشد، قیمت موجود به عنوان قیمت درست تلقی می­شود. پس از هربار افزایش قیمت، ذهن افراد بر آخرین قیمت قبلی لنگر می­اندازد و اطلاعات بعدی را نامربوط تلقی می­کند. بنابراین افراد معمولا به آخرین اطلاعات منتشر شده توجه کم‌تری دارند و آن را کم‌تر از اطلاعات قبلی در تصمیم­گیری خود دخیل می­کنند. طبق اثر لنگر معمولا اولین گزینه‌های ارائه شده، می­تواند تأثیر به­سزایی در انتخاب افراد بین گزینه‌های موجود داشته ­باشد.

خاصیت اینرسی درعلم فیزیک بیان می­کند اجسام در برابر تغییر سرعت یا تغییر حرکت مقاومت می­کنند، درواقع این قانون بیان می­کند اجسام هنگام مواجه­شدن با تغییرات جدید تمایل به حفظ حالت قبلی خود دارند. این قانون در بحث مالی رفتاری نیز وجود دارد اما به شکلی دیگر و تحت عنوان وضعیت موجود مطرح می­شود. همان­طور که در یک ضرب­المثل قدیمی انگلیسی آورده شده است “اگر شک دارید ، هیچ کاری نکنید[6]“، معمولا افراد نیز هنگام مواجه با یک تصمیم پیچیده، تمایل به پذیرش وضع موجود دارند و در تصمیمات روزمره خود نیز در برابر تغییرات مقاومت می­کنند و به یک نحوی سعی بر حفظ وضعیت موجود دارند.

برای درک بهتر سوگیری وضع موجود می­توان مثال­های متعددی عنوان کرد، فرض کنید دو نفر برای انتخابات مدیریت یک شرکت کاندید شده­اند، درحال حاضر هیچ­کدام از این دو نفر نسبت به دیگری برتری ندارد و شانس انتخاب هریک از این افراد 50 درصد است و با یکدیگر برابر است. اما حالتی را درنظر بگیرید که یکی از کاندیداها درحال حاضر رئیس شرکت باشد و برای انتخابات دوره بعد کاندید شده ­است که این موضوع باعث به وجود آمدن یک برتری نسبی برای او می­شود. طبق تحقیقات صورت­گرفته طبق سوگیری وضع موجود، احتمال انتخاب کاندیدی که درحال­حاضر رئیس شرکت است به 59 درصد افزایش پیدا­ می­کند و به نوعی مردم مایل به انتخاب مجدد او هستند. درمثالی دیگر می­توان گفت اکثر مردم زمانی­که به رستوران موردعلاقه خود می­روند، حتی اگر درباره کیفیت خوب غذاهای دیگر نیز مطالبی شنیده باشند، بازهم غذای همیشگی خود را انتخاب می­کنند. یکی­از کارمندان شرکتی به مدت 26 سال هرروز ساندویچ ژانبون و پنیر را به عنوان ناهار خود در شرکت انتخاب می­کرد، بعد از 26 سال یک روز پنجشنبه ساندیچ مرغ برای ناهار خود سفارش ­داد و از آن تاریخ به بعد هر روز این ساندویچ را به عنوان ناهار خود انتخاب می­کرد.

3- پیدایش سوگیری وضع موجود در مباحث مالی

ساموئلسون و زکهاوزر[7] (1988) نخستین افرادی بودند که به تحقیق در مورد سوگیری وضع موجود پرداختند. آن‌ها از فرضیه­ای خبر دادند که در آن افراد تمایل زیادی به ماندن در وضع موجود دارند و احساس می­کنند مضرات ناشی از ترک وضع موجود بیشتر از مزایای آن است. برای اثبات این موضوع آن‌ها نظریه خود را بدین صورت مطرح کردند، فرض کنید شما به صورت جدی کتاب­ها و مقالات در زمینه مالی را دنبال می­کنید اما تا همین اواخر بودجه­ی زیادی جهت سرمایه­ گذاری نداشتید. اکنون شما مبلغ زیادی را به صورت نقد از عموی خود به ارث برده­اید و اکنون قصد سرمایه­گذاری روی یکی­از گزینه­های زیر دارید، کدام مورد را جهت سرمایه­ گذاری انتخاب می­کنید؟

1) سرمایه ­گذاری در یک شرکت با ریسک زیاد

 2) سرمایه­ گذاری در یک شرکت با ریسک متوسط

3) سرمایه­ گذاری در اوراق کوتا­مدت خزانه

4) سرمایه­ گذاری در اوراق قرضه­ی شهرداری

آن‌ها در ادامه پژوهش خود سوال فوق را به صورت دیگری مطرح کردند. در حالت دوم پس­از همان جمله آغازین، سوال بدین­گونه ادامه می­یابد: فرض کنید بخشی­از مبلغ ارث به صورت نقد و مابقی آن در یک شرکت با ریسک متوسط سرمایه­گذاری شده­است، اکنون شما مبلغ نقد را به چه صورت سرمایه­ گذاری می­کنید؟

صورت اول سوال بیان­گر یک حالت خنثی بود و هر یک ­از افراد تحت آزمایش برحسب نگرش خود گزینه­ای را انتخاب کردند اما در صورت دوم سوال یک حالت به عنوان معرف وضعیت موجود تعریف شده بود و گزینه­ی دوم نیز بیان‌گر ادامه وضع موجود در آینده بود. نتایج تحقیق نشان­داد گزینه­ای که نشان­دهنده وضعیت موجود است از محبوبیت بیشتری برخوردار است و احتمال انتخاب آن افزایش می­یابد. در واقع افراد به دلیل پشیمانی شدیدی که در صورت مواجه با ضرر احساس می‌کنند، ترجیح می‌دهند تغییر نکنند و شرایط فعلی را ادامه دهند.

ساموئلسون و همکارش در تحقیق خود 6 سوال دیگر را نیز طراحی کردند و به بررسی فرضیات دیگری مانند تاثیر تعداد گرینه­های جایگزین بر پاسخ افراد مورد تحقیق پرداختند. بدین منظور سوالات مرحله قبل را در دو حالت خنثی، و وضع موجود مطرح کردند، منظور از حالت خنثی این است که که هیچکدام از گزینه­ها بیان‌گر وضع موجود نبود. برای بررسی تاثیر تعداد گزینه­های جایگزین، برای هر یک از سوالات حالت ختثی و وضع موجود، چهار سوال تعریف کردند:

  • یک سوال دو گزینه­ای، یک سوال سه گزینه­ای و یک سوال چهار گزینه­ای برای حالت خنثی.
  • یک سوال دو گزینه­ای، یک سوال سه گزینه­ای و یک سوال چهار گزینه­ای برای حالت وضع موجود که در هرکدام از این سوال­ها یک گزینه بیانگر ادامه شرایط فعلی بود.

نتایج بدست آمده نشان­داد در سوالات با تعداد گزینه­های بیشتر، تمایل افراد به انتخاب گزینه­ای که شرایط فعلی را ادامه بدهد نیز افزایش می­یابد.

در مورد سوگیری وضع موجود در زمینه مالی تحقیقات دیگری نیز انجام شده ­است که اغلب آن‌ها نتایج مشابهی را بیان می­کنند. ساموئلسون و زکهاوزر (1988) تصمیمات برنامه بازنشستگی کارمندان هاروارد را بررسی کردند و متوجه شدند که آن‌ها تحت تاثیر سوگیری وضع موجود هستند و برنامه­هایی که شرایط موجود را ادامه می­دهد را انتخاب می­کنند. امریکس و زلدس[8] (2001) در تحقیقی مشترک وضعیت پرتفوی خانوارها را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که ترکیب پرتفوی آن‌ها به ندرت و به صورت محدود تغییر می­کند. اثر مشابهی توسط انیو، بالوزی و ساندن[9] (2003) گزارش شده ­است که با مطالعه حساب بازنشستگی سرمایه‌گذاران آمریکایی نتیجه­ای مشابه پژوهش امریکس و زلدس گرفتند. باربر، اودین و زو[10] (2003) اظهار­ داشتند که سرمایه­گذاران تمایل به خرید آن دسته از سهامی را دارند که قبلاً خریداری کرده­اند. همه این نتایج را می­توان به­عنوان حامی وجود سوگیری وضع موجود در رفتار سرمایه­گذاران تفسیر کرد.

یکی دیگر از موارد مشاهده ­شده از سوگیری وضع موجود در رفتار سرمایه­گذاران در زمینه پیش­بینی نرخ بازده مورد انتظار است. اکثر تحلیل­گران بازار سرمایه هنگام پیش­بینی نرخ بازده مورد انتظار، نرخ بازده فعلی سهم یا ورقه قرضه را به عنوان نقطه مرجع وضعیت موجود درنظر می­گیرند و برمبنای آن اقدام به تحلیل می­کنند. بدیهی است رفتار این دسته از تحلیل­گران تحت تاثیر تورش وضعیت موجود است و آن‌ها برای پیش­بینی بازده می­بایست روی داده­های آینده تمرکز کنند و همین شرایط فعلی را بیش­از حد درنظر نگیرند، چرا که وضعیت فعلی نیز براساس اتفاقات و رویدادهای گذشته شکل‌ ­گرفته ­است. طرفداران فرضیه کارآمد بازار ممکن ­است به این نتیجه برسند که تحلیلگران چاره­ای جز اتکا به پیش­بینی­های ساده­لوحانه ندارند، زیرا پیش­بینی روند بازارهای مالی غیرممکن است اما این امر نادیده­گرفتن تغییرات واقعی خودکار در سطح بهره را بیان می­کند، به همین جهت می­توان اثبات­کرد که وجود بازارهای کارآمد را نمی‌توان مسئول کم توجهی به حرکات آینده بازار سرمایه دانست.

سوگیری وضع موجود در حوزه علم مالی را می­توان در بخش­های مختلفی از رفتار افراد مشاهده­کرد. یکی دیگر از زمینه­های پرکاربرد این سوگیری در زمینه بازاریابی و یا خرید مردم است. در ادامه به بررسی رفتار این علم در حوزه بازاریابی پرداخته شده­است.

4- سوگیری وضع موجود در بازاریابی

سوگیری وضع موجود پیامدهای قابل توجهی در بازاریابی دارد، زیرا موفقیت در بازاریابی به متقاعدکردن افراد برای تغییر برند مورد استفاده بستگی دارد. از آن‌جا که مغز انسان تنظیم شده ­است تا تأثیرات منفی بیشتری نسبت به تاثیرات مثبت داشته­ باشد، همین موضوع دلیل اصلی شکل­گیری سوگیری وضعیت موجود است. یک بازاریاب که سعی در تأثیرگذاری بر روی یک شخص برای تغییر یک برند خاص دارد، باید برخی عواقب منفی عدم تغییر تصمیم را برجسته کند. فروشنده ممکن­است با بیان جملاتی، مشتری را مستقیماً با ایده منفی در مورد اینکه تغییر، ترس از تنبلی و عدم جسارت را برطرف می‌کند، هدف قرار دهد. در دنیای تجارت، سوگیری وضعیت موجود ممکن ­است منجر به سقوط شرکت شود. محققان معتقدند که هیچ­ چیزی بیشتر از نگرش “ما همیشه این کار را انجام داده­ایم” از سوی صنعت­داران، تجارت را خراب نمی­کند. حتی شرکت­های معروف و پیشرو در بازار نیز قربانی سوگیری وضعیت موجود شده و اعلام ورشکستگی کرده‌اند، زیرا آن‌ها تصمیم­گرفتند کارهای خود را به روال گذشته انجام دهند، که این عمل برای فضایی که دائما درحال تغییر است کار عاقلانه­ای نیست. از مثال­های سوگیری وضع موجود در زمینه علم بازاریابی می­توان به تغییرات صنعت دوربین­های عکاسی اشاره کرد. پس­از ظهور نسل دوربین­های دیجیتال و امکان چاپ سریع، برخی­از شرکت­های این صنعت همراه با تغییرات تکنولوژی، زمینه فعالیت و محصولات خود را نیز تغییر دادند اما در این بین شرکت­هایی هم وجود داشتند که مانند روال سابق به تولید فیلم­های دوربین­های عکاسی پرداختند. با گذر زمان و توسعه استفاده از دوربین­های دیجیتال، شرکت‌هایی که براساس سوگیری وضع موجود مشغول به فعالیت سابق خود بودند و محصولات خود را براساس نیاز روز این صنعت تغییر ندادند مجبور به اعلام ورشکستگی شدند. شرکت‌هایی که قادر به پاسخگویی به تغییرات بازار نیستند فرصت‌ها را از دست می­دهند و اگر این تغییرات به حدی زیاد باشد که موجب تغییر در مدل اصلی کسب­و­کار یک صنعت شود، شرکت­هایی که توسط افراد تحت سوگیری وضعیت موجود اداره می­شوند با خطر از دست دادن سهام بازار خود روبرو هستند و در نهایت ورشکست شدن این قبیل از شرکت­ها موجب برجسته شدن مشاهدات فوق می­گردد.

5- عوامل موثر بر سوگیری وضع موجود

ییلماز[11] و همکارش در پژوهشی به بررسی علل موثر در سوگیری­هایی که بر روی بازار سرمایه کشور ترکیه پرداختند و به پیوستگی و رابطه بین سوگیری فراعتمادی و سوگیری وضع موجود پی بردند، به­گونه­ای­که افرادی که سوگیری وضعیت موجود را به نمایش می­گذارند در لبه مخالف مقیاس اعتماد به نفس زیاد قراردارند. ساموئلسون و زکهاوزر (1988) وضع موجود را چنین توصیف می­کنند که هیچ­کاری انجام ندهید یا تصمیم فعلی یا قبلی خود را حفظ کنید و نشان می­دهند که افراد به وضع موجود پایبند هستند. ورسکی و شفیر[12](1992) استدلال می­کنند که درگیری در مورد تصمیم­گیری بین گزینه­ها می­تواند نه تنها تمایل به ­تعویق انداختن انتخاب را افزایش دهد بلکه همچنین تمایل به انتخاب گزینه پیش فرض (وضعیت موجود) را افزایش دهد. مادریان و شی[13](2001) و انیو[14] و همکاران (2003) در تحقیقی جداگانه دریافتند که سرمایه­گذاران تمایل دارند تخصیص اولیه دارایی خود را حفظ کنند. از آن‌جا که گزینه­های بی­شماری در سرمایه­گذاری سهام وجود دارد، افراد ممکن­است برای جلوگیری از مواجهه با مشکلات تصمیم­گیری، سوگیری وضعیت موجود را نشان­دهند. همان­طور که متون روانشناسی نشان می­دهند، انتظار می­رود برخی ­از سرمایه­گذاران سهام پرتفوی خود را بدون تغییر حفظ کنند. یکی­از عوامل موثر بر سوگیری وضع موجود سن سرمایه­گذاران است، زیرا در تحقیقات ثابت شده ­است با افزایش سن افراد، میزان تمایل افراد به حفظ وضع موجود نیز افزایش می­یابد. همچنین پژوهشگران دریافتند عامل موثر دیگر بر این سوگیری جنسیت افراد است. براساس پژوهش­ها سرمایه­گذاران مرد نسبت به سرمایه­گذاران زن، تعصب کمتری به حفظ شرایط فعلی دارند.

6- نتیجه ­گیری

بسیاری ­از سوگیری­های رفتاری بر روند تصمیم­گیری سرمایه­گذاران تاثیر می­گذارند، گرچه سرمایه­گذاران نمی­توانند از همه این سوگیری­ها جلوگیری کنند اما می­توانند اثرات آن‌ها را کاهش دهند که این ­امر مستلزم درک هرچه بیشتر سوگیری­های رفتاری، مقاومت در برابر این تورش­ها و پیروی از استراتژی­های سرمایه­گذاری و قوانین تجارت است. سرمایه­گذاران می­بایست افق سرمایه‌گذاری خود را به صورت بلندمدت درنظر بگیرند و برمبنای آن استراتژی مناسب جهت تخصیص دارایی­ها را تعیین­کرده و حداقل به­صورت سالیانه اقدام به بازنگری پرتفوی خود نمایند. از آن‌جا که سرمایه­گذاران باتجربه، آموخته­اند غالبا موفقیت ناشی از مهار احساسات و غلبه بر تعصبات است، تلاش می­کنند از اشتباهات مشابه سایر سرمایه­گذاران خودداری کنند.

کسانی­که از سوگیری وضعیت موجود رنج می­برند نمی­توانند منافع را ببینند زیرا آن‌ها بیش ­از حد از تأثیر منفی یک تغییر ترسیده­اند، زیرا سوگیری در وضعیت موجود به این دلیل بوجود می­آید که ترس از وقوع اتفاقی ناگوار، به­طور معمول امید به چیز بهتر را غرق­ می­کند. نتایج همه پژوهش­ها ثابت کرده­اند افراد در موقعیت­های مختلف تصمیم­گیری نسبت به وضعیت موجود تعصب بیشتر دارند، حتی گاهی اوقات گزینه­ای را که احتمالا منجر به درآمد بالاتر می­شوند را نادیده می­گیرند. درواقع اثر وضع موجود به عنوان لنگر روانشناختی برای افراد عمل می­کند. هرچه تعداد گزینه­های انتخابی افزایش یابد، تصمیم­گیری برای افراد دشوارتر شده که این موضوع سبب می­گردد تعصب افراد در انتخاب وضعیت موجود بیشتر شده و هرچه تعصب افراد نسبت به وضعیت موجود بیشتر باشد، اثر لنگر نیز شدیدتر خواهد بود. درصورتی­که سوگیری وضع موجود موجب تعصب بیش از حد افراد در حفظ شرایط فعلی گردد، می­تواند موجب پدیدار شدن پیامد­های منفی نیز گردد به طوری‌که می­توان از این سوگیری به عنوان مانعی در جهت اتخاذ تصمیمات بهینه یادکرد. برای مثال سرمایه­گذاری را درنظر بگیرید که به دلیل هزینه­های معاملات تمایلی به تغییر سبد سهام خود ندارد و به دلیل سوگیری وضع موجود و عدم تمایل به پرداخت کارمزد معاملات برای تغییر سهام موجود در پرتفوی خود، سهم­های خود را نگه می‌دارد. این درحالی است که نگه­ داشتن این سهام می­تواند موجب کسب سود اندک و یا حتی زیان به سرمایه­گذار شود. درصورتی­که اگر سرمایه­گذار این سوگیری را در رفتار خود کنترل می­کرد، می­توانست تصمیمات بهتری گرفته و با انتخاب و خرید سهم بهتر، سود بیشتری کسب کند. درحقیقت سوگیری وضع موجود به عنوان هزینه از دست­رفته عمل کرده و مانع اتخاذ تصمیمات کاراتر در سرمایه­گذاری می­گردد.

هرچه مدت زمان باقی­ماندن در وضعیت موجود بیشتر باشد، افراد تمایل بیشتری به حفظ شرایط فعلی داشته و در تصمیمات خود برای انتخاب و ادامه وضع فعلی مسمم­تر خواهند بود. می­توان گفت سوگیری وضعیت موجود در بین افراد، به مرور زمان و مستقل از عملکرد سهام، مستحکم­تر می­گردد.

همانطور که ساموئلسون و همکارش بیان­کردند، سوگیری وضع موجود معمولا به دو صورت در رفتار سرمایه­گذاران پدیدار می­گردد، درحالت اول سرمایه­گذاران تمایلی به مقایسه بازده سهام خود با سایر سهم­ها ندارند و تنها بر نگهداری سهام خود پافشاری می­کنند، در حالت دوم سرمایه­گذاران پس­از بررسی بازده سهام خود با سایر سهم­ها بر روی نگهداری آن سهم اصرار می­ورزند، به طوری­که اگر بازده سهام آن‌ها خوب باشد، آن­را دلیلی بر ارزنده­بودن سهم و نگهداری آن به حساب می­آوردند و اگر بازده سهام آن‌ها پایین باشد، آن­را دلیلی بر پایان اصلاح و شروع روند صعودی سهام خود درنظر می­گیرند.

سوگیری وضع موجود در برخی موارد می­تواند با سایر سوگیری­ها و مباحث مالی رفتاری مانند سوگیری فرااعتمادی[15] همپوشانی داشته ­باشد اما با برخی سوگیری­ها مانند اثر شترمرغ[16] در تضاد است، زیرا زمانی­که سهام افراد بازدهی کمتری از متوسط بازدهی بازار را کسب می­کند، اگرچه آن‌ها به نگهداری سهم مبادرت می­ورزند اما در عین حال به مقایسه بازده کسب­شده با متوسط بازده مورد انتظار نیز می­پردازند. لازم به­ذکر است اثر شترمرغ بیان می­کند سرمایه­گذاران تمایل به نادیده­گرفتن اطلاعات ناخوشایند مربوط سرمایه­گذاری خود دارند. همچنین گاهی ممکن­است افراد براساس اعتماد به نفس بیش­از حد دچار تعصب بی­مورد نسبت به سهام خود گردند و به سایر سهم­ها توجهی نکنند، زیرا آن‌ها معتقدند پرتفوی بهینه را تشکیل داده­اند و نیازی به بررسی سایر سهم­ها ندارند. البته این افراد زمانی­که به مقایسه عملکرد سهام خود با بازار بپردازند، متوجه اشتباه خود می­شوند. در این حالت دو سوگیری وضعیت موجود و فرااعتمادی بایکدیگر همپوشانی دارند. در بخش تکنولوژی و صنعت، شرکت­ها می­بایست مطابق تغییرات زندگی مردم، خدمات و محصولات خود را ارتقاء­داده و بروز کنند. به­عبارتی­دیگر شرکت­هایی که به عنوان لیدر صنعت خود فعالیت می­کنند، اگر به فکر توسعه محصولات و استفاده ­از تکنولوژی جدید نباشند، محکوم به شکست و از دست دادن سهم بازار خواهند بود.

7- پیشنهادات

اغلب افراد هنگام مواجه­شدن با یک چالش که نیاز به اتخاذ یک تصمیم جدید یا تغییر در وضعیت فعلی زندگی دارد، به جملاتی نظیر “وضعیت فعلی برای من ارزشمند است” ، “من نمی­خواهم در این تصمیم نتیجه بدی را تجربه ­کنم” و یا جملاتی از این قبیل مواجه می­شوند و به کمک این جملات سعی بر متقاعدکردن خود برای عدم ­تغییر دارند. برای پرهیز از تورش وضع موجود در تصمیمات، بهتر است پس ­از مشخص­کردن هدف و استراتژی، سوالاتی را از خود بپرسید تا بتواند به شما در جهت انتخاب بهینه کمک­کند. سوالاتی مانند: حفظ وضع موجود در راستای رسیدن اهدافتان، چه کمکی می­تواند به شما کند؟ چه گزینه­های دیگری برای جایگزینی وضع موجود وجود دارد؟ آیا از بین همه­ی گزینه­های ممکن، انتخاب گزینه وضع موجود بهترین گزینه است؟ هزینه تغییرکردن یا تغییرنکردن چقدر است؟ با پاسخ­دادن به این قبیل سوالات می­توانید با آگاهی نسبت به سوگیری وضع موجود و سعی بر کنترل آن، نسبت به انتخاب بهترین گزینه اقدام­کنید. درصورتی­که بهترین انتخاب را در تغییر وضعیت فعلی یافتید، باید برای تغییر در تصمیمات خود انگیزه به وجود ­آورید. در این ­زمینه می­توان مثالی را مطرح­ کرد، شخصی را در نظر بگیرید که مدت زمان طولانی از بیماری سردرد رنج می­برد و حتی شب­ها نمی­تواند راحت بخوابد. این شخص به ­دلیل ترس از وجود غده سرطانی در سر خود به دکتر مراجعه نکرده، درد را تحمل می­کند و به وضع موجود ادامه می­دهد. سردرد این بیماری تا جایی زیاد می­شود که دیگر قادر به تحمل این سردرد نیست و دیگر قادر به حفظ وضعیت فعلی نبوده و به ناچار به دکتر مراجعه می­کند. دکتر پس از معالجه با تجویز چند قرص بیماری را درمان می­کند. این شخص می­توانست با مراجعه زودتر به دکتر، زودتر از سردرد خود رهایی یابد. مسلما اگر شخص مذکور زودتر هزینه تغییر وضعیت فعلی را پرداخته و به دکتر مراجعه کرده ­بود، سریع­تر می­توانست از رنج بیماری رهایی­ یابد.

برخی­از سرمایه­گذاران از یک استراتژی خرید و نگهداری برای دوره سرمایه­گذاری بلند‌مدت استفاده می­کنند که این رفتار براساس سوگیری وضع موجود صورت می­گیرد. برای جلوگیری ­از این سوگیری باید اقدام به طراحی یک استراتژی براساس عملکرد پرتفوی خود در یک بازه­ زمانی نمایند. تطابق استراتژی سرمایه­گذاری با شرایط بازار کمک می­کند تا افراد باتوجه به روند بازار اقدام به  تصمیم­گیری نمایند، به­عنوان ­مثال در بازار­های نزولی سرمایه­گذاران اقدام به تبدیل دارایی­های با ریسک بیشتر (مانند سهام) به دارایی­های با ریسک کمتر (مانند اوراق قرضه) می­کنند و در بازارهای صعودی، معکوس فرآیند فوق را انجام می­دهند. این­کار باعث جلوگیری از سوگیری وضع موجود و کسب بازده بالاتر نسبت به استراتژی خرید و نگهداری می­گردد.

[1] Efficient Market Hypothesis

[2] Behavioral Bias

[3] Status Quo Bias

[4] Bias

[5] Anchoring Effect

[6] “When in doubt, do nothing”

[7] Samuelson & Zeckhauser

[8] Ameriks & Zeldes

[9] Agnew,  Balduzzi & Sunden

[10] Barber, Odean & Zu

[11] Yılmaz

[12] Tversky and Shafir

[13] Madrian and Shea

[14] Ennio

[15] Over Confidence

[16] Ostrich Effect