صندوق‏‌های حمایت از سرمایه‌‏گذاران در نیجریه، هند، تایوان و تایلند

بوسیله فوریه 24, 2019 دسامبر 27th, 2023 گزارش

 صندوق‏‌های حمایت از سرمایه‏‌گذاران با هدف حفظ حقوق سرمایه‏‌گذاران در بورس اوراق بهادار تشکیل می‏‌شوند. این صندوق‏‌ها از طرق مختلفی، نظیر پرداخت خسارت به سرمایه‏‌گذاران، افزایش آگاهی آن‏ها، افزایش شفافیت معاملات و اطلاعات و سایر فعالیت‏‌های مشابه، به این مساله می‏‌پردازند. برخی کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی به تاسیس صندوق مذکور به منظور حفظ حقوق سرمایه‌‏گذاران در بورس اوراق بهادار پرداخته‏‌اند. در این گزارش، به بررسی ساز وکار برخی از این صندوق‏‌ها اشاره می‏‌شود.

صندوق حمایت از سرمایه‌‏گذاران نیجریه

صندوق‏‌های حمایت از سرمایه‏‌گذاران در کشورهای متعددی به پشتوانه قانون حمایت از سرمایه‏‌گذاران تشکیل شده است. در ادامه، به رویه عملکرد این صندوق در نیجریه می‏‌پردازیم:

هدف و سال تاسیس

این صندوق به منظور ایجاد ثبات در بازار سهام و حمایت از سرمایه‌‏گذاران، طی جلسه شورای عالی بورس سهام نیجریه در 29 ژانویه 2012 تاسیس شد. به این صندوق، صندوق جبران خسارت نیز گفته می‏‌شود؛ زیرا تحت شرایط خاص، سرمایه‏‌گذاران می‏‌توانند از این صندوق، خسارت دریافت کنند. صندوق حمایت از سرمایه‌‏گذاران، سرمایه‏‌گذاران را در برابر تقلب ناشران اوراق بهادار و قراردادهای آتی بیمه می‌‏کند. شرکت‏‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار عضوی از این صندوق بوده و در صورت تخلف هر عضو، مشتریان می‏‌توانند ادعای خسارت نمایند؛ به دنبال آن برای ادعای مشتری تصمیم‌‏گیری شده و درصورت تایید، خسارت پرداخت می‌‏شود.

شرایط پرداخت خسارت

شرایط پرداخت خسارت توسط صندوق به سرمایه‏‌گذاران عبارت است از:

  • حداکثر مقدار خسارت پرداختی به سرمایه‌‏گذارانی که دچار زیان شده‌‏اند؛ بر مبنای سیاستی که هیئت امنای صندوق تعیین می‌‏کنند مشخص می‏‌شود. علاوه بر این، زمانی خسارت پرداخت می‏‌شود که زیان سرمایه‏‌گذار، کمتر از مقدار سقف تعیین شده توسط هیئت امنا باشد.
  • ادعای سرما‏یه‏‌گذاران مبنی بر درخواست خسارت، نمی‌‏تواند ادعای حاصل از زیان سرمایه‏‌گذاری در بیش از یک دارایی باشد.
  • حداکثر میزان خسارت، بر مبنای شرایط حاکم بر بازار متغیر است. هیئت امنای صندوق، به طور پیوسته با توجه به شرایط بازار، جهت تعیین آن، تصمیم‏‌گیری می‌‏کنند.
  • هیئت امنا با در نظر گرفتن شرایط خاص، می‏‌تواند پرداختی‌‏های کمتری داشته باشد. برای مثال هنگامی که صندوق تشخیص بدهد سرمایه‏‌گذار به دلایلی خود عامل زیان بوده است.
نحوه مدیریت صندوق و استراتژی صندوق

مدیریت این صندوق به صورت هیئت امنایی است. سیاست سرمایه‏‌گذاری صندوق به صورت دوره‌‏ای توسط هیئت امنا مشخص می‏‌شود.

به منظور محاسبه عامل ریسک دارایی‏‌های مشتریان برای تعیین میزان پرداختی، صندوق دارایی‏‌ها را به سه دسته پرریسک، کم ریسک و با سطح ریسک متوسط تقسیم‏‌بندی می‌‏کند. میزان دریافتی صندوق بر اساس ریسک دارایی‏‌ها محاسبه می‌‏شود.

 

صندوق آگاهی بخش و حمایت کننده از سرمایه گذاران هند
هدف و سال تاسیس

این صندوق در آگوست سال 1985 به منظور افزایش آگاهی و حمایت از سرمایه‏‌گذاران تاسیس شد. این صندوق نه تنها از مشتریان جهت سرمایه‏‌گذاری حمایت می‏‌کند؛ بلکه قدرت تصمیم‌‏گیری سرمایه‌‏گذاران را افزایش می‎دهد. یکی از مزایای این صندوق، افزایش دسترسی به اطلاعات است.

اهداف صندوق:
  • پرداخت خسارت به سرمایه‏‌گذاران در صورت زیان در خرید دارایی‏‌های بازار سرمایه.
  • افزایش آگاهی، ارائه تسهیلات سرمایه‏‌گذاری و ارائه گزارش‏‌هایی به منظور کمک به تصمیم‌‏گیری درست سرمایه‏‌گذاران. به علاوه، این نهاد اطلاعاتی در مورد شرکت‌‏های کوچک، بزرگ و متوسط در اختیار سرمایه‏‌گذاران قرار می‏‌دهد. صندوق نیروهای متخصصی در زمینه بازار دارد؛ که برای افزایش آگاهی‌رسانی از این نیروها استفاده می‏‌کند. این نهاد، با انتشار گزارش، کتاب، بروشور و … به آموزش افراد در هند می‏‌پردازد.
شرایط پرداخت خسارت

پرداخت خسارت بر اساس کمیته بررسی زیان، مورد بررسی قرار می‏‌گیرد.

میزان پرداخت خسارت بر اساس ذیل تعیین می‏‌شود:

  • 100% سود به دست آمده از محل یک درصد سود انباشته اوراق بهادار نگهداری شده توسط ناشران طی دوره عرضه اولیه عمومی.
  • 1% کارمزدهای دریافتی طی دوره فصلی.
  • هرگونه اختلاف از مبالغ دریافتی صندوق؛ برای مثال سود حاصل از تهیه گزارش‏‌ها.
سایر اقدامات هند به منظور حمایت از سرمایه‌‏گذاران

هند به منظور گسترش بازار سرمایه، علاوه بر صندوق حامی که توضیحات آن بیان گردید، به افزایش دسترسی به اطلاعات رایگان توسط وب سایت و اپلیکیشن تلفن همراه پرداخته است. برای نمونه، در سایت NSE، در بخش سرمایه‏‌گذاران داخلی، اطلاعات زیادی جهت توسعه آگاهی سرمایه‏‌گذاران وجود دارد. در این بخش، عمده فعالیت‏‌های سرمایه‌‏گذاران داخلی و خارجی و خدمات مربوط به آن‏ها قابل مشاهده است.

تصویر زیر بعد یکی از خدمات این سایت در زمینه معاملات را نشان می‌‏دهد.

 

صندوق حمایت از سرمایه‏‌گذاران تایوان

علاوه بر صندوق تثبیت، تایوان به تاسیس صندوق حمایت از سرمایه‏‌گذاران نیز اقدام نموده است.

هدف از تاسیس صندوق

از آن‏جایی که اغلب سرمایه‏‌گذاران در بورس اوراق بهادار، افراد حقیقی هستند؛ قانون حمایت از سرمایه‏‌گذاران (سال 2003) به منظور حمایت از افراد سرمایه‏‌گذار در بازارهای سهام و قراردادهای آتی،  به ایجاد صندوق حمایت از سرمایه‌‏گذاران پرداخته است. یکی از قوانین جهت حمایت از بازار سرمایه، جلوگیری از معاملات افراد دارای اطلاعات محرمانه در بازار قراردادهای آتی است. تخلف در این مورد، دارای 10 سال زندانی می‌‏باشد.

مشارکت کنندگان صندوق

براساس قانون حمایت از سرمایه‏‌گذاران، تمام موسسات و نهادهایی که به بازار اوراق بهادار و قراردادهای آتی مرتبط هستند، باید در صندوق حمایت از سرمایه‏‌گذاران مشارکت نمایند. این نهادها شامل شرکت‌‏های موجود در بورس سهام تایوان، بورس قراردادهای آتی تایوان، موسسه اوراق بهادار چین و سایر نهادهای مالی تامین اوراق بهادار می‏‌شوند.

سرمایه و عملکرد صندوق

این صندوق با سرمایه حدود 1.031 میلیارد دلار تایوان، تاسیس شد. درصورتی ‏که ناشران اوراق بهادار و شرکت‏‌های طرف قراردادهای آتی نکول کنند؛ صندوق خسارت سرمایه‌‏گذاران را برعهده می‌‏گیرد. حداکثر خسارتی که صندوق به سرمایه‏‌گذاران می‏پردازد معادل 1 میلیون دلار تایوان در نظر گرفته شده است. با این حال، این مقدار وابسته به شرایط بازار تغییر می‌‏کند و پیوسته مورد بررسی سیاست‏‌گذاران صندوق قرار می‏‌گیرد.

نتایج ایجاد صندوق حمایت از سرمایه‏‌گذاران، به شرح ذیل است:

  • ایجاد مزیت برای شرکت‏های فعال در بازار سهام و قراردادهای آتی: پرداخت خسارت به سرمایه‏‌گذاران در هنگام مواجه شدن با نکول، موجب افزایش اطمینان به بازار سرمایه و قراردادهای آتی شده و این به نوبه خود، به شرکت‏‌های نیازمند منابع، سود می‏‌رساند.
  • ایجاد مزیت برای سرمایه‌‏گذاران

 

صندوق حمایت از سرمایه گذاران تایلند

این صندوق نیز مانند صندوق‌‏های حمایت مشابه به منظور حفظ حقوق سرمایه‏‌گذاران، در پی قانون حمایت از سرمایه‌‏گذاران تاسیس شده است.

هدف از تاسیس این صندوق

هدف از تاسیس این صندوق، پرداخت خسارت در صورت مواجه شدن سرمایه‌‏گذاران با زیان است. این خسارت در هنگامی پرداخت می‏‌شود که سرمایه‏‌گذار نتواند سود دارایی خاصی را دریافت کند، و یا در گذشته، سهام شرکتی را خریداری کرده باشد که ورشکست شده است.

حق پذیرش و کارمزدهای ماهانه

 اعضای صندوق  باید حق پذیرش و کارمزد ماهانه، بپردازند. نرخ‏‌ها بر اساس زیر محاسبه می‎شود:

    • حق پذیرش با نرخ پنج ده هزارم درصد از ارزش معاملات اوراق بهادار عضو صندوق به علاوه 25 درصد مقدار این محاسبه می‌‏باشد. بورس اوراق بهادار این مبلغ را جمع آوری می‏‌نماید.
    • کارمزد ماهانه با نرخ پنج ده هزارم درصد از ارزش معاملات اوراق بهادار است. کارمزد ماهانه نیز توسط بورس اوراق بهادار جمع‏‌آوری می‌‏شود.