دسته‌بندی نشده

اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه

بوسیله فوریه 27, 2019 مارس 3rd, 2019 بدون نظر

وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان مدیریت و برنام هریزی کشور
بانک مرکزی جمھوری اسلامی ایران صندوق توسعه ملی
١١ به پیشنھاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره ( ٣) بند (الف) ماده ( ٢٨ ) قانون رفع /۶/ ھیأت وزیران در جلسه ١٣٩۴
موانع تولید رقاب تپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ١٣٩۴ اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه را به شرح زیر تصویب کرد:

اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه
فصل یکم کلیات

ماده ١ کلیه اصطلاحات به کار رفته در مواد ( ١) قانون بازار اوراق بھادار جمھوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨۴ قانون توسعه ابزارھا و
نھادھای مالی جدید در راستای تسھیل اجرای سیاست ھای کلی اصل ( ۴۴ ) قانون اساسی مصوب ١٣٨٨ به ھمان معانی و سایر
اصطلاحات مندرج در این اساسنامه در معانی مشروح زیر به کار می روند:
الف صندوق: صندوق تثبیت بازار سرمایه، موضوع ماده ( ٢٨ ) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
مصوب ١٣٩۴ .
ب سازمان: سازمان بورس و اوراق بھادار.
پ مخاطرات سامان های: نوسانات ناشی از خصوصیات خاص شرکت از جمله نوع محصول، ساختار سرمایه، سھامداران عمده و
امثال آن.
ت مخاطرات فراد ستگاھی: نوسانات ناشی از تحولات کلی بازار و اقتصاد که مختص به شرکت خاصی نمی باشد و در اثر
حرک تھای کلی بازار به وجود می آید.
ث شرایط بحران: نوسانات شدید در نماگرھای بازار سھام در دوره زمانی مشخص.
ماده ٢ صندوق به عنوان نھاد مالی ثبت شده نزد سازمان، دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل غیردولتی بوده و در چارچوب
مقررات حاکم بر نھادھای مالی موضوع قانون بازار اوراق بھادار جمھوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨۴ ، اساسنامه صندوق، مصوبات
ھیأت امنا و ھیأت عامل در راستای تثبیت بازار سرمایه فعالیت می نماید.
ماده ٣ محل استقرار صندوق، شھر تھران است و نشانی آن پس از تعیین توسط ھیأت عامل، اعلام م یشود.
ماده ۴ صندوق برای مدت نامحدود تأسیس می شود.
ماده ۵ موضوع فعالیت صندوق سرمای هگذاری در اوراق بھادار ثبت شده نزد سازمان و صندوق ھای سرمای هگذاری، اخذ تسھیلات و
خرید و فروش دارایی ھای مالی و سپرد هگذاری می باشد. خصوصیات دارایی ھای موضوع سرمایه گذاری و حدنصاب ھای مربوط به
پیشنھاد ھیأت عامل به تصویب ھیأت امناء می‌رسد.

فصل دوم ارکان صندوق
ماده ۶ صندوق دارای ارکان زیر است:
الف ھیأت امنا
ب ھیأت عامل
پ حسابرس بازرس
ماده ٧ ھیأت امنای صندوق متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی جمھوری اسلامی ایران، رئیس سازمان
مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس ھیأت عامل صندوق توسعه ملی و رئیس سازمان بورس و اوراق بھادار می باشد که ریاست آن
برعھده وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده و رئیس سازمان بورس و اوراق بھادار دبیر ھیأت امنای صندوق می باشد.
ماده ٨ ھیأت امنای صندوق ھر سال حداقل دو بار به دعوت رئیس ھیأت امنا به منظور انجام وظایف و اختیارات مندرج در این
اساسنامه، تشکیل جلسه م یدھد.
تبصره ١ ھیأت امنای صندوق به درخواست ھر یک از اعضای ھیأت، رئیس ھیأت عامل یا حسابرس بازرس قانونی صندوق، به صورت
فو قالعاده تشکیل جلسه می دھد.
تبصره ٢ رئیس ھیأت عامل با موافقت رئیس ھیأت امنا و بدون حق رأی در جلسات ھیأت امنا شرکت می نماید.
تبصره ٣ دستور جلسه، تاریخ و محل جلسات ھیأت امنا توسط دبیر ھیأت امنا و حداقل پنج روز قبل از تشکیل جلسه برای اعضای
ھیأت ارسال می شود.
ماده ٩ جلسات ھیأت امنا با حضور اکثریت اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت اعضای ھیأت اتخاذ م یگردد.
ماده ١٠ دبیر ھیأت امنا خلاصه مذاکرات و تصمیمات ھیأت امنا را طی صورتجلسه ای به امضای اعضای حاضر می رساند.
ماده ١١ اختیارات و وظایف ھیأت امنا با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است:
الف تعیین چارچوب کلی فعالیت صندوق
ب تصویب نحوه استفاده از منابع صندوق
پ تصویب نظام نامه ھا، برنام هھای راھبردی، بودجه سالانه، صور تھای مالی و گزارش عملکرد صندوق طی سال مالی
ت تصویب آیین نام هھای اداری، استخدامی، مالی و معاملات صندوق
ث انتخاب اعضای ھیأت عامل
ج عزل رئیس و اعضای ھیأت عامل به پیشنھاد ھر یک از اعضای ھیأت امنا
چ ارایه پیشنھاد انحلال صندوق به مراجع صلاحیت دار
ح پیشنھاد اصلاح اساسنامه صندوق به ھیأت وزیران
خ تصویب ساختار تشکیلاتی صندوق
تبصره ھیأت امنا م یتواند به استثنای بندھای (الف)، (پ)، (ث)، (ج) و (چ)، سایر اختیارات خود را به ھیأت عامل واگذار نماید.
ماده ١٢ اعضای ھیأت عامل متشکل از سه نفر صاح بنظر در حوزه بازار سرمایه با حداقل پنج سال سابقه مدیریت در بازارھای مالی
پس از تأیید صلاحیت توسط سازمان، به پیشنھاد رئیس سازمان و تصویب ھیأت امنا و با حکم رئیس ھیأت امنا برای مدت سه سال
انتخاب م یشوند. اعضای ھیأت عامل از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان نایب رئیس انتخاب م ینمایند.
تبصره ١ انتخاب مجدد اعضای ھیأت عامل بلامانع است.
تبصره ٢ درصورت خاتمه دوران تصدی ھر یک از اعضای ھیأت عامل، تا زمان تمدید عضویت یا تعیین جانشین، عضو سابق ھمچنان
مسئول بوده و به خدمت خود ادامه م یدھد.
تبصره ٣ در صورت استعفا، فوت یا عزل ھر یک از اعضاء یا وجود موانع قانونی دیگر، بلافاصله ھیأت امنا جھت تکمیل اعضا برای بقیه
مدت، تشکیل جلسه داده و اتخاذ تصمیم خواھدکرد.
تبصره ۴ حقوق، مزایا و پاداش رئیس ھیأت عامل و اعضای موظف و حق حضور اعضای غیرموظف ھیأت عامل را ھیأت امنا تعیین
م یکند.
ماده ١٣ ھیأت عامل حداقل ماھانه دوبار به دعوت رئیس ھیأت عامل و در غیاب وی، نایب رئیس ھیأت عامل تشکیل جلسه م یدھد.
برای ھر یک از جلسات ھیأت عامل صورتجلس های شامل خلاصه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه با قید تاریخ تنظیم و به
امضای تمامی اعضای حاضر م یرسد و اسامی اعضای غایب نیز درج می‌گردد.

ماده ١۴ جلسات ھیأت عامل با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و در مورد دستورجلسات تعیین شده به بررسی و اتخاذ تصمیم
مبادرت م یکند. اعضای ھیأت عامل م یتوانند موضوعات مورد نظر خود را از طریق رئیس ھیأت عامل در دستور جلسه قرار دھند.
تبصره اعضای ھیأت عامل نم یتوانند حضور در جلسات ھیأت عامل و حق رأی خود را به دیگری واگذار کنند.
ماده ١۵ وظایف و اختیارات ھیأت عامل به شرح زیر است:
الف اجرای مصوبات ھیأت امنا.
ب انجام عملیات خرید و فروش اوراق بھادار در چارچوب سیاس تھا و مقررات مصوب ھیأت امنا.
پ تھیه و ارایه عملکرد سالیانه، ترازنامه، حساب سود و زیان و صور تھای مالی صندوق و ارایه گزارش عملیات آن به ھیأت امنا.
ت ارایه پیشنھاد به ھیأت امنا در خصوص نظام نامه ھا و مقررات اداری، استخدامی و مالی و معاملاتی و سایر مقررات مربوط به
صندوق.
ث اتخاذ تصمیم نسبت به ھرگونه اقدامی به نام صندوق در محدوده وظایف و اھداف مندرج در اساسنامه به جز آنچه تصمیم درباره
آنھا به صراحت در حوزه صلاحیت ھیأت امنا است.
ج انجام ھر نوع معاملة قطعی، شرطی، رھنی، اجاری و انعقاد کلیة قراردادھا به نام صندوق و تغییر، تبدیل، فسخ، اقاله و ابطال
آن ھا نسبت به اموال منقول، غیرمنقول و حقوق و اسناد و اوراق بھادار صندوق به ھر شکل و یا ھر شخص حقیقی و حقوقی و تحت
ھرگونه شرایط نزد کلیه مراجع صالحه قضایی و غیرقضایی برای انجام وظایف و تحقق اھداف صندوق.
چ اقامه و تعقیب و دفاع از ھرگونه دعوی اعم از حقوقی (مدنی) و کیفری و ثبتی و غیره و انصراف از آن با داشتن تمام اختیارات راجع
به امر دادرسی در کلیة مراجع قضایی و غیرقضایی و تمامی مراحل، با حق مصالحه و سازش، ادعای جعل نسبت به سند طرف و
استرداد سند و تعیین جاعل، ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور، بدون اختیار صلح و به طور کلی استفاده از کلیة حقوق و اجرای کلیة
تکالیف ناشی از قوانین آیین دادرسی، مدنی و کیفری و داوری، تعیین وکیل با حق توکیل به غیر ولو کراراً در امور دادرسی، اداری و
اجرایی، تعیین میزان ح قالوکاله وکیل، و تعیین مصدق و کارشناس، اعتراض به نظر کارشناس، اقامة دعوی، مطالبه خسارت، استرداد
دعوی، جلب ثالث و دفاع از دعوی ثالث، طرح دعوی متقابل و دفاع از آن، تقاضای تأمین خواسته، یا توقیف اشخاص و اموال از مراجع
قضایی، اعطای مھلت برای پرداخت مطالبات صندوق، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و اخذ محکوم به، تملک
اموال منقول و غیرمنقول و حقوق مالی در قبال مطالبات صندوق اعم از مراجع قضایی و اداری و دوایر ثبتی و استرداد آن ھا به مالکان
در قبال اخذ مطالبات.
ح افتتاح حساب به نام صندوق نزد بان کھا و مؤسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمھوری اسلامی ایران.
خ تھیه گزارش عملکرد صندوق مشتمل بر میزان منابع و مصارف و محل مصارف صندوق به صورت شش ماه یکبار و ارایه آن به ھیأت
امناء ، حسابرس بازرس قانونی.
د معرفی نماینده جھت حضور در مجامع عمومی شرکت ھا، مؤسسات، صندو قھا و سایر نھادھای مالی سرمایه پذیر و حرفه ای و
ھمچنین عضویت در ھیأ تمدیره یا ھیأت عامل شرک تھا و نھادھای مزبور.
ذ موارد ارجاعی از سوی ھیأت امنا.
ماده ١۶ اسناد و اوراق تعھدآور، قراردادھایی که تعھد مالی برای صندوق ایجاد می کنند، چک ھا، بروات، سفت هھا و سایر اوراق تجاری
صندوق، با امضای رئیس و یک عضو از دو عضو دیگر ھیأت عامل معتبر خواھد بود.
ماده ١٧ رئیس ھیأت عامل صندوق بالاترین مقام اجرایی صندوق می باشد و م یتواند قسمتی از اختیارات و حق امضای خود را در
چارچوب مقررات به کارکنان صندوق تفویض نماید. تفویض اختیار رافع مسئولیت وی نخواھدبود.
ماده ١٨ به منظور حصول اطمینان از تحقق اھداف صندوق و نظارت مستمر بر عملیات جاری آن و جلوگیری از ھرگونه انحراف احتمالی
از مفاد اساسنامه، خط مشی ھا، سیاس تھا و مقررات مورد عمل صندوق، سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس بازرس قانونی
صندوق تعیین می شود.
تبصره به منظور بررسی عملکرد سال مالی صندوق، ترازنامه و حساب سود و زیان به ھمراه گزارش و اظھارنظر حسابرس بازرس
قانونی باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه توسط رئیس ھیأت عامل به اعضای ھیأت امنا تسلیم شود.
ماده ١٩ حسابرس بازرس قانونی صندوق م یتواند ھرگونه رسیدگی و بازرسی را در حدود مقررات قانونی و وظایف محول انجام داده
و به تمامی دفاتر، پروند هھا و قراردادھای صندوق مراجعه نموده و اسناد مربوط به صندوق را مورد رسیدگی قرار دھد.
فصل سوم امور مالی
ماده ٢٠ منابع و مصارف صندوق از موارد زیر تشکیل م یشود:
الف سرمایه صندوق که به پیشنھاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در لوایح بودجه
سنواتی پی شبینی و از محل اعتبارات مصوب مربوط تأمین م یشود.
ب سپرد هگذاری یک واحد درصد از منابع سالانه صندوق توسعه ملی از طریق سپرده ھای خود نزد بان کھای عامل با تصویب ھیأت
امنای صندوق مذکور در صندوق.

پ بخشی از کارمزدھای تعریف شده توسط سازمان بورس و اوراق بھادار با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بھادار از طریق
سپرد هگذاری در صندوق.
ت سایر منابعی که حسب قوانین و مقررات و با تصویب مراجع ذ یصلاح در اختیار صندوق قرار می گیرد.
ث تأمین ھزین هھای سرمای های و جاری در چارچوب بودجه مصوب.
ج خرید و فروش اوراق بھادار ثبت شده نزد سازمان با ھدف تثبیت بازار سرمایه.
چ سرمای هگذاری در بازارھای مالی و دارایی نقدپذیر به منظور حفظ ارزش سرمایه و منابع صندوق در چارچوب اھداف صندوق.
تبصره نحوه ورود صندوق به بازار سرمایه شامل خرید سھام شرکت ھای ثبت شده نزد سازمان و سایر اوراق بھادار قابل معامله در
بازار سرمایه می باشد. سقف مجاز خرید ھر یک از اوراق مذکور در راستای موضوع فعالیت صندوق براساس نوع شرکت (باتوجه به
درصد سھام شناور آزاد)، در مقررات مالی و معاملاتی صندوق تعیین و به تصویب ھیأت مدیره سازمان می رسد.
ماده ٢١ مازاد درآمد بر ھزینه صندوق در ھر سال مالی به حساب ذینفعان در دفاتر صندوق منظور م یشود.
فصل چھارم سایر مقررات
ماده ٢٢ سال مالی صندوق از اول فروردین ماه ھر سال شروع و در پایان اسفندماه ھمان سال خاتمه می یابد. به استثنای اولین
سال که آغاز آن، زمان شروع فعالیت صندوق برابر این اساسنامه و پایان آن آخر اسفندماه ھمان سال می باشد، تمامی دفاتر به تاریخ
روز آخر سال مالی بسته م یشود.
ماده ٢٣ جلسه ھیأت امنا به عنوان مجمع عمومی عادی و فوق العاده صندوق مطابق مقررات صندوق ھای سرمایه گذاری مصوب
سازمان تشکیل م یگردد.
ماده ٢۴ انحلال صندوق به پیشنھاد ھیأت امناء و تأیید ھیأت وزیران با مدیریت تصفیه سازمان بورس و اوراق بھادار صورت م یگیرد.
تبصره در صورت انحلال صندوق، کلیه اموال و دارای یھای صندوق بعد از کسر بدھ یھا و تعھدات، به دولت تعلق م یگیرد.
ماده ٢۵ صندوق به عنوان نھاد مالی تلقی م یشود و کلیه قوانین و مقررات نھادھای مالی تحت نظارت سازمان بر آن حاکم است.

معاون اول رئیس جمھور اسحاق جھانگیری

error: تذکر: برای انتشار محتوا، رضایت کتبی صندوق الزامیست